Bol.com

BoekenBoeken

Marokkaanse stoofschotel met kip, walnoten en granaatappel

Na de laatste tijd heel vaak Indisch en Indiaas gekookt te hebben vond ik het eens tijd voor iets anders. Nu heb ik een aantal weken geleden Persiana gekocht en daar stond deze heerlijke stoofschotel in. Ik heb alleen geen granaatappalpitjes ter garnering gebruikt om de simpele reden dat ik geen verse granaatappels kon vinden. Toen ik voor de kip erbij ging was de saus heel zuur, maar na 2 uur stoven was de kip door en door gaar en had de stoofschotel nog een lekker zuurtje. Wij aten er rijst bij, maar couscous kan ook erg goed. Het gerecht was echt niet fotowaardig, dus die heb ik maar weg gelaten. Daar gingen jullie echt geen honger van krijgen :-) De smaak was wel heerlijk en de volgende dag helemaal. Zoals vaak heb ik het gerecht in de oven bereid en niet op het fornuis.

Marokkaanse stoofschotel met kip, walnoten en granaatappel
4 kippenbouten
300 gram walnoten
250 ml granaatappelmelasse
1½ eetlepel kristalsuiker
600 ml water
½ eetlepel bloem
1 ui
granaatappelpitjes

Rooster in een droge stoofpan/braadpan de bloem lichtbruin. Voeg de walnoten toe en laat een paar minuten bakken. Voeg dan het water toe en breng aan de kook. Laat de saus een uur zachtjes koken. Roer wel regelmatig anders gaat hij aankoeken. Voeg de suiker en melasse toe en roer goed.
Verwarm de oven op 160 graden.
Snipper de ui. Bak in een koekenpan in wat neutrale olie de olie lichtbruin. Bestrooi de kippenbouten met peper en zout en doe ze bij de ui en bak ze aan beide kanten lichtbruin. Voeg ze toe aan de walnotensaus en laat alles 2 uur in de oven stoven. Na die 2 uur haal je de bouten eruit en ontbeen je ze. Doe ze daarna terug in de saus en roer.
Serveer en bestrooi met granaatappelpitjes.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)