Bol.com

BoekenBoeken

Rendang

Ik heb ooit een keer rendang gemaakt van 24kitchen en die was lekker, maar niet zoals het echt moest zijn. Nu kreeg ik een vraag via thuisafgehaald om hem te maken en heb ik gezocht naar een goed recept en die heb ik hier gevonden en op nog wat andere plekken vond ik het ook met overal zo'n beetje dezelfde werkwijze en ingrediënten. Nu kon ik geen verse geelwortel vinden, dus dat moest ik aanpassen en ik heb alle kruiden in gemalen versie gebruikt en de blender. Nu is gedroogd altijd sterker dan vers, dus dat moest wel iets minder worden dan 2 eetlepels. Verder heb ik het recept voor 6 personen gemaakt en we aten er rijst en sajoerboontjes bij. De rare ingrediënten kun je vaak of bij een oosterse toko (trassi en limoenblaadjes) of bij de turk vinden.
En wat bedacht ik op het eind? Ik was de foto op een bord vergeten vandaar de foto in de pan.
Het was heerlijk, want als het niet lekker was had ik het niet geplaatst. Pas aten we een fritata met spinazie, zalm en geitenkaas. Lekker hoor, maar de geitenkaas paste er niet bij.

Rendang
boemboe:
1½ theelepel gemalen koriander
1½ theelepel gemalen komijn
6 kemirinootjes
2 theelepels geelwortelpoeder
stuk verse laos
stuk verse gember
5-6 tenen knoflook
1 eetlepel garnalenpasta (trassi)
2 sjalotten
4 rode pepers

Verder nodig:
1 kilo riblappen
2 stengels citroengras
3-4 salamblad (kun je het niet vinden kun je eventueel laurier nemen
4-5 limoenblaadjes
1 blik kokosmelk

Verwarm de oven op 160 graden.
Snij de rode pepers met of zonder zaadjes (aan jouw hoe heet je het wil) in kleine stukjes. Pel en hak de knoflook grof met een mes. Schil de laos en snij hem in grove stukken. Schil de gember en rasp hem. Pel de sjalotten en snij in grove stukken. Doe alles in een blender met ook de rest van de ingrediënten en blend het met een scheutje arachideolie tot een pasta.
Zet een pan op het vuur en bak de pasta in een scheut arachideolie 5 minuten op middelvuur.
Snij het vlees in blokken en voeg dit toe in de pan en bak dit ook mee tot het een kleurtje heeft. Voeg een blik kokosmelk toe en een blik warm water en meng goed door. Breng aan de kook. Voeg de salamblad en limoenblad toe. Kneus de citroengras toe en voeg ook toe. Doe de deksel op de pan en zet hem in de oven en laat hem hier een uur in staan. Haal hem uit de oven. Roer even goed door en zet hem weer terug in de oven voor weer een uur. Hier wordt het vlees supergaar en mals van en in de oven bakt het zelden aan.
Haal de pan weer uit de oven check hoe het met het vocht is gesteld, dit moet uiteindelijk verdampen. Natuurlijk weer roeren. Nog geen vocht problemen dan mag hij er weer een uur in. Begint het vocht echt te verdampen. Proef dan hoe het met het vlees is gesteld. Is het toch nog niet superzacht dan nog wat vocht toevoegen en weer terug in de oven. Bij mij heeft hij uiteindelijk er 4 uur in gestaan en toen was het vocht verdampt en had je de dikte van de kokosmelk.
Nu mag je hem op het vuur zetten, een klein vuur zonder deksel. Nu komt het moment dat je echt regelmatig (één keer per 5-10 minuten) moet gaan roeren anders gaat hij aankoeken. Hij moet op een gegeven moment heel zachtjes gaan bakken. Eventueel nog wat kokosmelk toevoegen. Kijk wat jij de juiste natheid vindt. Ik vindt iets vochtig lekker andere vinden dat hij niet vochtig moet zijn.
Aan het eind verwijder je bladeren en stengels.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)