Bol.com

BoekenBoeken

Macaroni ovenschotel met kip, mozzarella en tomaat

Net als heel veel andere foodbloggers heb ik een hekel aan zakjes en pakjes. Hoe vaak doe ik iets met een zakje of pakje vraagt uw zich af? Nooit meer. 
Vroeger kookte ik wel regelmatig met pakjes en zakjes. Vooral conimex, want ja dat buitenlands is toch best moeilijk was mijn gedachten. Tegenwoordig maak ik de boemboes ook zelf. Zeker als je een staafmixer of blender heeft is het super eenvoudig. Je hebt wel wat kruiden nodig, maar dat valt nog best mee. 
Pakjes voor Italiaanse gerechten vindt ik echt zonde van het geld, want Italianen houden van vers en dat is zo'n pakje zeker niet. Ik kwam in de winkel een pakje tegen voor "Macaroni schotel" in drie varianten  te weten Kip, Mozzarella en tomaat dan nog een variant Carbonara (waar ik mij verbaasde dat je er champignons bij moest doen, dat is geen echte carbonara) en de laatste variant Zalm en Spinazie. En wat is de inhoud van het pakje vragen jullie je af. Een sausmix waar je melk bij moet doen en een zakje gekruid paneermeel.
Ik heb besloten alle varianten zelf vers te maken en dit is de eerste versie die ik ga maken. Vers bij het pakje moet je courgette, tomaat, kip en mozzarella toevoegen, dus dat gaat er zo ie zo in.

Macaroni ovenschotel met kip, mozzarella en tomaat
160 gram macaroni of andere pasta, ik heb sedani gebruikt.
2 kleine courgettes
250 gram kipfilet
250 gram cherrytomaatjes
1 ui
1 teentje knoflook
een bol mozzarella
pesto
150 gram parmezaanse kaas, geraspt
30 gram paneermeel
375 ml melk
15 gram boter
20 gram bloem
citroensap
peper en zout
italiaanse kruiden

Verwarm de oven op 180 graden.
Kook de macaroni volgens de gebruiksaanwijzing, maar trek een minuut van de tijd af. Snipper de ui en de knoflook. Snij de kipfilet en courgette in blokjes. Verhit wat olijfolie in een braadpan. Fruit hierin de ui en knoflook. Voeg na 2 minuutjes de kipfilet toe en bak deze ook zo'n 2 minuutjes mee. Voeg dan de courgette toe en laat die 3 minuutjes meebakken. Voeg peper, zout en italiaanse kruiden naar smaak toe.
Doe de boter in een andere pan en laat smelten. Voeg de bloem toe en laat zachtjes bakken. Voeg dan alle melk toe en roer goed met een garde tot alle klontjes weg zijn. Breng aan de kook. Roer 100 gram kaas door de saus en laat smelten. Roer er twee eetlepels pesto door.
Draai het vuur uit. Roer de groenten door de saus. Snij de cherrytomaten door midden en doe ze in de saus. Roer de macaroni erdoor en doe de inhoud in een ovenschaal. Leg hierop plakjes mozzarella. Meng de rest van de parmezaanse kaas met een handvol paneermeel en strooi dit over de inhoud in de schaal. Zet de schaal 10 minuten in de oven of tot er een mooi bruin korstje op zit.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)