Bol.com

BoekenBoeken

Indiase curry met gehaktballetjes

Na een volle week in Frankrijk ben ik weer terug in Nederland en had ik zin in lekker pittig eten en zo gebeurde het dat ik deze heerlijke curry maakte. Hij is heerlijk vol van smaak en de gehaktballetjes hebben een lekkere pit in zich. En dan is het ook nog heel makkelijk klaar te maken. Je hebt niet heel veel kruiden nodig en ook niet al te moeilijke. Ik zag het recept tijdens mijn vakantie bij dagelijkse kost verschijnen.

Indiase curry met gehaktballetjes
Gehaktballen:
500 gram half om half gehakt
½ ui
1 teen knoflook
halve groene of rode chilipeper
een bosje koriander (hou wat blaasjes apart ter garnering)
30 gram gember
een eetlepel garam masala
zout
(om het beter te malen heb ik een beetje zonnenbloemolie toegevoegd)

Saus:
klontje boter
olijfolie
1½ ui
1 teen knoflook
2 tomaten
½ eetlepel kurkuma
½ theelepel kaneelpoeder
½ theelepel garam masala
klein blikje tomatenpuree
½ theelepel komijnpoeder
een blaadje laurier
zout en peper

Verder nog:
Rijst
klontje boter
olijfolie
griekse yoghurt

Doe alle ingrediënten, grof gesneden, voor de gehaktballen op het gehakt na in een blender of bakje van de staafmixer en mix het tot het een soort prut is. Voor de blender had ik wel een klein scheutje olie nodig. Doe dit bij het gehakt en meng goed door. Zet dit in de koelkast om op smaak te komen.
Voor de saus snij je de ui in dunne halve ringen. Jeroen gebruikt voor de saus één ui, maar aangezien ik van de mix voor de gehaktballen nog een halve over heb, gebruik ik die ook. Zonde om weg te gooien.
Smelt de boter met olie in een pan met dikke bodem en later hierin de uien bakken. Snij ondertussen de knoflook in fijn en voeg deze toe aan de uien. Bak mee en voeg als de uien bruin beginnen te worden alle kruiden toe en de tomatenpuree. Laat even lekker meebakken om de smaken vrij te laten komen. Snij de tomaten in blokjes en voeg deze samen met een flinke scheut water toe. Jeroen gebruikt bouillon, maar ik heb besloten dat niet te doen. Laat het geheel 15 minuten zachtjes pruttelen.
Rol van het gehakt ballen van de grote van golfballen en bak deze in een pan met olijfolie en boter aan tot ze rondom bruin zijn. Doe ze bij de saus en laat ze 15 minuten zachtjes meestoven. Kook ondertussen rijst volgens de gebruiksaanwijzingen op het pak.
Serveer de rijst met hierop de ballen met wat saus. Doe hierop een schepje griekse yoghurt en wat koriander.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)