Bol.com

BoekenBoeken

Varkenshaas met champignonsaus

Sommige mensen hebben iets tegen varkensvlees. Als je het in de supermarkt haalt kan ik dat wel begrijpen, want die varkens zijn met van alles en nog wat ingespoten. Wij eten scharrelvarkensvlees en vorig jaar rond de Pasen zijn wij bij een varkenshouder wezen kijken waar natuurvlees zijn varkens vandaan haalt. Het zijn varkens met haar en het was erg leuk om te zien waar dat vlees vandaan komt.
Afgelopen winter werd het nog leuker. Ik had buikspek besteld bij de slager en toen ik kwam moesten ze het nog eruit snijden. Doordat het wel even zou duren vroegen ze of ik mee wou kijken en ik kreeg dus een lesje waar alles vandaan kwam uit het varken. De varkenshaas die we vandaag dus eten weet ik in het varken aan te wijzen. 
Vandaag lekker ouderwets varkenshaas met champignonsaus. Een gerecht wat op heel veel eetcafé's hun menukaart staat. Vaak vindt ik de varkenshaas te ver gebakken waardoor hij erg droog wordt. Ik probeer hem nog lekker sappig te houden en vaak lukt dit goed. Door de saus gaat als smaak nog wat lekkere porcini uit Italië en wat truffelolie. Ik hou de champignons altijd wat groter voor een lekkere beet. We aten er gekarameliseerde witlof bij.
En over de foto. Het was gewoon te lekker.

Varkenshaas met champignonsaus
1 varkenshaas
250 gram champignons
porcini
1 sjalot
een scheut port
truffelolie
50 ml room

Verwarm de oven op 100 graden.
Schenk kokend water op de porcini.
Verwarm wat olijfolie in een braadpan en leg de varkenshaas hierin. Bak hem rondom aan en leg hem in een ovenschaal. Doe de kerntemperatuurmeter erin en zet hem op 60 graden. Hij is dan lekker en sappig.
Snipper de sjalot en bak deze aan in de pan van de varkenshaas. Snij de champignons in vieren en bak ze ongeveer 3 minuten mee. Voeg een scheut port toe en flambeer. Haal de porcini uit het water en snij in grove stukken en doe deze bij de champignons. Voeg de room toe en laat deze 1 tot 2 minuten meekoken. Haal de pan van het vuur voeg wat truffelolie toe en breng op smaak met zout en peper.
De witlof heb ik op de volgende manier gemaakt. Snij de witlof in vieren en daarna nog een keer dwarsdoor waardoor je 8 kortere stukjes hebt. Doe wat olie in een braadpan en bak hierin de witlof voeg dan een eetlepel honing toe en laat dit kort meebakken. Voeg dan wat citroensap toe en laat even lekker sissen. Breng op smaak met zout en peper.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)