Bol.com

BoekenBoeken

Pompoen-bloemkoolrisotto

Wij zijn dol op risotto, maar dat ik ook wel te zien naar het aantal risottorecepten op deze blog. Ik had een niet al te grote pompoen in huis en ook nog bloemkool en na te hebben gezocht of er recepten met bloemkool en pompoen waren (en die waren er) ben ik eens gaan kijken wat ik ermee ging doen. Met wat we de hele week aten en de afgelopen weken hadden gegeten kwam ik op risotto. Ik heb de pompoen in de oven kort geroosterd en de bloemkool in wat bouillon kort gekookt. Het resultaat is om te smullen en mochten beiden groenten weer in mijn huis zijn dan kan het goed zijn dat ze weer gecombineerd worden.

Pompoen-bloemkool risotto
1 pompoen geschild en in kleine blokjes
½ bloemkool in kleine roosjes
1 ui fijngesnipperd
1 teentjes knoflook fijngesnipperd
1 cup risottorijst
2 cups bouillon (ik had deze keer bospaddenstoelen)
een glas witte wijn
een flinke eetlepel mascarpone

Zet de oven op 200 graden. Verdeel de pompoen in een ovenschaal en doe er wat peper, zout en olijfolie over en meng goed. Zet de ovenschaal 20 minuten in de oven en laat de pompoen roosteren.
Verwarm wat olijfolie in een pan en voeg de ui en knoflook toe en laat het zacht stoven. Als de ui zacht is voeg je de rijst toe en laat deze kort meebakken. Voeg dan de witte wijn toe en laat dit ook verdampen. Voeg dan alle bouillon toe met de bloemkool. Roer een keer goed en doe een deksel op de pan en zet hem op heel zacht vuur. Open naar ongeveer 15 minuten de deksel en als het goed is is het vocht bijna allemaal weg. Roer goed om en proef of de rijst gaar is. Voeg nu de pompoenblokjes toe, hou eventueel wat blokjes apart voor garnering. En roer goed, voeg dan de mascarpone toe en roer er lekker doorheen. Mocht de rijst te droog worden voeg dan een heel klein beetje water of bouillon toe.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)