Bol.com

BoekenBoeken

Quiche met boerenkool

Ik kwam op verschillende blogs recepten met boerenkool quiche tegen en dat inspireerde mij. Ik ben geen fan van boerenkool, maar de quiche heeft mij verrast. Ik heb een combinatie gemaakt van wat boerenkooltaart recepten die ik tegen kwam.

Quiche met boerenkool
deeg:
250 gram bloem
150 gram koude boter
5 gram zout
50 gram koud water

vulling:
250 gram boerenkool
1 kleine ui, gensipperd
een kleine rookworst, in stukjes
2 eieren
2 eidooiers
200 gram room
een theelepel mosterd
olijfolie
peper en zout

Meng de bloem, zout en boter tot je een kruimelig deeg krijgt. Meng het water erdoor tot zich een bal vormt. Laat het deeg 30 minuten rusten in de koelkast.
Verwarm de oven op 180 graden. Rol het deeg uit en bekleed een ingevette gekartelde vorm van 25 cm. Knip een rondje uit een vel bakpapier en leg dit op het deeg en doe hier een blindbak vulling in. Bak het deeg 20 minuten. Haal dan het bakpapier met de vulling eruit en bak hem eventueel nog in ongeveer 8 minuten droog.
Doe ondertussen in een wok wat olijfolie en bak hierin de ui. Voeg de boerenkool toe en een klein beetje vocht, dit helpt om de boerenkool te laten slinken. Voeg de rookworst toe.
Doe de boerenkool in de quichevorm. Klop de eieren, eidooiers, room en mosterd los in een kom. Voeg peper en zout toe naar smaak. Schenk de eieren over de vulling en zet de vorm weer terug in de oven. Na 30 minuten is de quiche klaar.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)