Bol.com

BoekenBoeken

Pruimentaart met frangipane en room

Ik ging eigenlijk een frambozen chocoladetaart bakken tot ik in de turkse supermarkt kwam en daar heel veel pruimen zag liggen. Ik had nog geen inspiratie, maar nam maar vast een vrachtje mee. Ik kon me dit recept van Caroline herinneren met kersen, maar dat was niet helemaal wat ik in gedachten had. Even verder speuren kwam ik dit recept van Rudolf tegen met peren. Dat leek mij wel lekker en die heb ik dus gemaakt, maar dan met pruimen.

Pruimentaart met frangipane en room
Deeg:
150 gram bloem
100 gram boter
75 gram basterdsuiker
1 ei
een snuf zout

Frangipane:
100 gram amandelen
100 gram suiker
1 ei
40 gram zachte boter

Vulling:
10 kleine pruimen
1 vanillestokje of ½ theelepel vanillepoeder (heb ik bij delicious-vanilla
20 gram suiker
125 gram room
1 ei

Verwarm de oven op 170 graden.
Meng de ingredienten van het deeg tot een soepel deeg. Laat 30 minuten rusten in de koelkast. Rol het uit en bekleed er een vorm van 24 cm mee.
Maal de amandelen fijn in een keukenmachine. Voeg de suiker toe en maal nog kort. Voeg dan het ei en de boter toe en meng tot een geheel. Verdeel dit over de vorm en bak 15 minuten in de oven.
Halveer de pruimen, verwijder de pit en snij iedere helft in 3 of 4 stukjes. Verdeel deze over de frangipane. Meng de vanilla, suiker, room en het ei en schenk dit over de bodem.
Bak de taart nog 45 minuten in de oven tot hij bruin en gaar is.
Bestrijk eventueel met wat abrikozenjam gemangd met water.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)