Bol.com

BoekenBoeken

Appeltaart met twist

Ik had zin in een andere appeltaart dan anders en ik had nog mascarpone en ik vond een recept bij 24kitchen, maar ben niet helemaal tevreden. Doordat ik de biologische mascarpone had, is de vulling iets dikker geworden dan de bedoeling. Dit is een gekartelde bakvorm van 18 cm in diameter.

Appeltaart met twist
deeg:
125 gram zelfrijzend bakmeel
40 gram suiker
75 gram boter
een half ei losgeklopt
rasp van een halve citroen
een heel klein mespuntje zout

vulling:
1 goud reinet in dunne plakjes
½ vanille stokje
50 gram suiker
163 gram mascarpone
1 ei (gebruik je biologische mascarpone dan zou ik het halve ei wat je over hebt bij het deeg door de vulling doen)
50 gram bloem
30 gram suiker + 2 theelepels kaneel
3 eetlepels abrikozenjam
1 eetlepel water

Vermeng de ingredienten voor het deeg tot een deeg. Pak het in in plasticfolie en laat opstijven in de koelkast.  Verwarm de oven op 170 graden.
Rol het na een half uur uit en bekleed de bakvorm ermee en prik er gaatjes in met een vork.
Schraap het merg uit het vanillestokje en vermeng dit met de suiker en mascarpone. Roer er het ei door. Als het ei goed opgenomen is kun je de bloem er door roeren. Verdeel dit mengsel over de deegbodem. Leg hier de plakjes appel mooi gerangschikt op en strooi er de kaneelsuiker over. Bak de taart 50 minuten in de oven. Verwarm de jam met het water en bestrijk hier de bovenkant mee.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)