Bol.com

BoekenBoeken

Pizza met tomaat, mozzarella en rucola

Ik heb sinds kort een pizzasteen en wat voor heerlijke pizza's kun je daarmee maken. Ze lijken bijna net zo als bij de italiaan.

Pizza met tomaat, mozzarella en rucola
Voor het pizzadeeg:
400 gram bloem
100 gram semolina
1 zakje gedroogde gist
½ eetlepel zout
½ eetlepel rietsuiker
ca. 3,25 dl lauw water

Aangezien in een hele mooie kitchenaid keukenmachine heb maak ik het daarmee. Ik los het gist en de suiker op in het water en doe dit in de keukenmachine met de bloem en semolina. Dit klop ik met de deeghaak en als het gemengd is voeg ik het zout toe. Dit laat ik ongeveer 5 minuten kloppen. Dan is het even kijken hoe de consistentie is. Als het goed is laat ik het rusten in de keukenmachine met folie erover. Het zal nu rijzen en  na ongeveer en half uur ga ik verder. Zet ondertussen de oven met de pizzasteen erin op de hoogste stand.

Voor de tomatensaus:
2 blikken gepelde tomaten
1 rode peper ingeprikt
een half blikje ansjovis
knoflookteentje, gesnipperd
basilicum, steeltjes fijngehakt en blaadjes apart
olijfolie

Verwarm de olijfolie in een braadpan en voeg de peper, ansjovis, knoflook en basilicumsteeltjes toe. Fruit dit een minuut aan. Voeg de tomaten toe en laat dit zachtjes een half uur pruttelen. Doe alles in een blender en voeg de basilicumblaadjes toe. En blend het tot een saus.

Voor de pizza:
een handvol rucola
een handvol cherrytomaatjes gehalveerd of in vieren gesneden
een bol mozzarella, ongeveer de helft
basilicumblaadjes

Pak een stuk van het deeg. Bestuif je werkvlak en kneed het deeg even goed door. Rol het nu dun uit. Pak je pizzasteen uit de oven en leg de pizza hierop. Beleg hem nu met de tomatensaus, cherrytomaatjes, blaadjes basilicum en mozzarella. Zet hem ongeveer 7 tot 10 minuten in de oven. Als hij goed is haal je hem eruit, doet de basilicum erop en sprenkel er een beetje olijfolie over.

Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)