Bol.com

BoekenBoeken

aardappel-broccoli gratin

Het recept is eigenlijk met bloemkool en daar maak ik het ook vaak mee. Dus je kan beiden gebruiken.

Aardappel-broccoli gratin
600 gram aardappels geschild en in plakjes
1 stronk broccoli of een halve bloemkool in kleine roosjes of plakjes
3 tenen knoflook in plakjes
2 laurierblaadjes
250 ml slagroom
250 ml melk
nootmuskaat
peper en zout
olie om in te vetten
Geraspte kaas

Zet de oven op 200 graden. Doe de slagroom en de melk in een steelpan. Doe hier de knoflook, laurier en peper en zout bij en breng aan de kook. Voeg ook flink wat vers geraspte nootmuskaat toe. Laat het mengsel nog 5 minuten zachtjes doorkoken. Doe een laag aardappels in de ingevette ovenschaal en doe hier een laag broccoli of bloemkool op en wissel zo de lagen af. Ben je lui zoals ik weleens dan gooi ik de broccoli of bloemkool ook door de plakjes snijder van de keukenmachine en roer alles door elkaar. De smaak doet er niet voor onder. Haal de laurier uit het roommengsel en schenk het roommengsel er overheen, roer wel goed anders komt de knoflook slecht mee. Pak een stuk aluminiumfolie en vet het gedeelte dat op de schaal komt in. Doe het over de gratin en zet de gratin 40 minuten in de oven. Haal hem dan uit de oven en druk hem even met iets zwaars goed aan. Ik gebruik mijn grote fles olijfolie hiervoor. Haal het folie eraf en strooi er kaas over. Zet hem dan nog 10 minuten terug in de oven om te gratineren.
Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mosterdkip met groenten en snelle dauphinoise van Jamie

Geroosterde pompoensoep

Kip, aardappel en witlof stoofpotje (kan ook in slowcooker)